سه شنبه, 08 تیر 1400 ساعت 06:23

خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/04/04

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 4-4-1400

 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » آل عمران 200

 

خداوند متعال برای مردمی که خواهان سعادت و خوشبختی و خیر دنیا و آخرتند و هدف‌شان فلاح و رستگاری و کامیابی و پیروزی و موفقیت است یک دستورالعمل چهار‌ماده‌ای بیان فرموده است. دستورالعمل اول مساله صبراست. این ملکه زیبا و فضیلت اخلاقی بسیار بسیار مهم را همگان باید در وجودشان تقویت کنند. یعنی در عرصه‌های مختلف زندگی اهل صبر، پایمردی، صبوری، شکیبایی، مقاومت، مداومت، تسلیم نشدن در برابر موانع و مشکلات باشند و با ایستادن بر سر پیمان‌ها و عهدها صحنه را خالی نکنند و جلوی دشمنان و موانع سپر نیندازند و تسلیم نشوند. انسانی که صبور و مقاوم و شکیبا نباشد هیچ‌وقت به فلاح و رستگاری نخواهد رسید. بزرگان دین فرموده‌اند نقش و جایگاه و اهمیت صبر در مسئله ایمان،  همانند نقش و جایگاه سر نسبت به بدن است که انسان به وسیله آن شناخته می‌شود. صبری که تلخ و دشوار است ولی میوه و ثمره‌اش بسیار شیرین است.

 

صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت                   میوه شیرین دهد پرمنفعت

 

سالهاست که مردم کشورما در عرصه سیاسی این انقلاب مواجه با دو رویکرد و راهبرد یکی مقاومت و صبر در برابر ناملایمات، مشکلات، دشمنان و دیگری انعطاف و مذاکره و دیدن کدخدا هستند. در حالی که خداوند متعال می‌فرماید اگر می‌خواهید شاهد نعیم مقیم و رشد و توسعه پایدار که در قرآن اسمش فلاح گذاشته شده وخیر دنیا و آخرت درآن است باشید باید خود و اجتماع‌تان در زندگی اهل صبر و مقاومت باشید و کافی نیست که تنها خودتان صبور باشید بلکه باید خانواده، شهرو جامعه‌تان اهل صبر باشند واین دستورالعمل دوم یعنی«صَابِرُوا» است پس این صبرها را به همدیگر گره بزنید و اجتماع، تشکیلات، ساختار، فرهنگ و اقتصادتان را مقاوم کنید تا  خیر دنیا و آخرت نصیب‌تان شود.  در برابر دشمن باید صبور بود. همان‌گونه که آنها بر باطل خود صبورند شما هم در موضع حق خود ایستادگی کنید و از آنها صبورتر باشید. البته چشم ما به ملت عزیز ایران که حقیقتا چهل و چند سال است صبور و بردبار و شکیبا و مقاوم ایستاده‌اند، روشن است و اگر این صبر و ساختارهای اجتماعی ضربه‌ای خورده به مسئولین برمی‌گردد. و اما دستورالعمل سوم مسئله «ارتباط» است. برای کلمه «ربط» دو معنا آمده است. اول این که باهمدیگر اهل ارتباط باشید و بین خودتان مرز نکشید و دوگانگی و چندگانگی درست نکنید. متاسفانه یکی از علل ناکامی دولت‌ها در بعد از انقلاب بی‌توجهی و عمل نکردن به همین توصیه خداوندمتعال بوده است.  این دوگانه ی دروغین اصلاح طلب و اصول‌گرا باعث رانده شدن افراد شایسته شده است. امیدواریم شعاری که رئیس جمهور منتخب داده که این رسم غلط را با دنبال کردن شایسته سالاری از هر طیف و گروه و جناح و سلیقه‌ای را خواهم شکست، محقق گردد تا فقط انسانهای خداترس و کاردان چه با مشی سیاسی اصلاح طلب ویا  اصولگرا بر مصادر امور مملکت گمارده شوند.

 

وجود شریف خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) می‌فرماید: «ألمؤمن للمؤمن كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضا» جامعه اسلامی مانند یک بنیان و ساختمان است. همان‌گونه که اجزای ساختمان به همدیگر دست داده و یک بنای مستحکم و استوار را می‌سازند تا با یک تکان فرو نپاشند مومنین نیز ارتباط با همدیگر را استوار و محکم می‌سازند و از ظرفیت‌ها و سازمان‌های یکدیگر استفاده می‌کنند تا به هدف و موفقیت برسند و این معنای «رابطوا» است. معنای دیگرربط و مرابطه، مرزداری است چون ربط به معنای بستن است. لذا مرزداران، امکانات و اسب‌هایشان را می‌بستند و آماده مقابله با دشمن می‌شدند که کم کم آن را مرزداری و نگهبانی از مرزها گفتند. پس«مرابَطه» به معنای مراقب از مرزهاست.  این آیه شریفه به مومنان دستور می‌دهد با صبر، مصابره و مرابطه از مرزهای جغرافیایی مراقبت نمایند و نگذارند دشمن به آنها نزدیک شود. مومنین باید بدانند که آن‌طرف مرزشان چه می‌گذرد، برایشان مهم باشد که همسایه‌ها چه وضعی دارند. این روزها درهمسایه شرقی ما افغانستان چه می‌گذرد، باید آماده باشیم. ضرب‌المثلی می‌گوید اگر خانه همسایه آتش گرفت خانه ما هم در معرض خطر است. دستورالعمل چهارم مراقبت از مرزهای عقیدتی، فرهنگی است. علمای دین که مرابطین عرصه عقیده و اندیشه و مذهب هستند باید مواظب افکار و اندیشه‌های انحرافی باشند و به خوبی از مرزهای عقیده و ایمان و فرهنگ مراقبت نمایند. «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » البته مردمی که صبور هستند و مقابل دشمنشان پایمردی دارند و با همدیگر در ارتباط هستند، ممکن است در کوتاه مدت بر دشمنانشان پیروز شوند اما اگر چتر تقوا و ایمان و خداترسی نباشد و در کارهایشان خدا را حاضر و ناظر نبینند فتح و پیروزی  دوامی پیدا نمی‌کند. ممکن است صبر و مصابره و مرابطه موفقیت دنیایی را به همراه داشته باشد اما اگر فاقد چتر تقوا باشد معلوم نیست نجات در آخرت را به همراه داشته باشد چراکه « وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» ویا « وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ » این چهار خصوصیت شما را به نعیم مقیم که همان فلاح یعنی خیر دنیا و آخرت است می‌رساند.

 

امیدواریم خدای متعال به جامعه ما خصوصا، به دولت آینده این توفیق را بدهد که با روحیه صبر و مقاومت و گره زدن دلها، مانند یک دژ استوار در برابر مشکلات و دشمنان بایستند و با استفاده از ظرفیت‌ها و با استعانت از انجام وظیفه، دریایی بسازند که دشمنان و مشکلات را در خود جا دهند و هیچ‌گاه متلاطم نشوند ودر کنار تقوا، سعادت دارین را شاهد باشند...

ان شاء لله

 

خواندن 208 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 09 تیر 1400 ساعت 05:39

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.