خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1401/02/09

شنبه, 10 ارديبهشت 1401 ساعت 08:03
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ جهرم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر

 

عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَكَ يُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ -حکمت 129 نهج البلاغه

 

آنکه عظمت خداوند متعال را درک کرده باشد هرچیزی و هرکسی غیر او را کوچک می شمارد

 

کسانی که در کنار حوض‌ها بزرگ شده باشند آنگاه که با یک استخر روبرو می‌شوند عظمت استخر آنها را به تعجب وا‌میدارد  اما اگر در کنار دریا بزرگ شده باشند مرعوب استخر نمی‌شوند.

 

بزرگان دین اصرار دارند که ما عظمت و کبریایی و شأن و جایگاه خداوند متعال در این مجموعه هستی را به اندازه ظرفیت و لیاقت ‌مان بشناسیم وبدانیم که تکیه گاه ما کیست و باید به کجا دل خوش کنیم. کسی که عظمت خداوند متعال را درک کرده باشد خاضع و خاشع می‌شود و قیافه نمی‌گیرد ومغرور و سرکش نمی‌شود و البته با درک این عظمت مرعوب دشمنان هم خدا نخواهد شد.

 

سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد  

 

                              دلبر که در کف او موم است سنگ خارا

 

 

لذا اولیای دین، ذکر شریف الله اکبر را به صورت پررنگ در عبادات و مناسک به ما توصیه کرده‌اند و در حقیقت هیچ ذکری به اندازه الله اکبر تکرار نشده است. در اذان شش بار، در اقامه چهاربار و به صورت واجب و مستحب در یک نماز دورکعتی پانزده بار و در مجموع بیست و پنج بارتکرار می‌شود.

 

 

تکبیردر نماز میت پنج بار، در نماز عیدین که در ذکر قنوتش ذکر«اللهم اهل‌الکبریاء والعظمه» هم دارد نه بار تکرار می‌شود چرا که این ذکر شریف رمز موفقیت و سعادت دنیا و آخرت ماست. بزرگان دین فرموده اند هر انسانی باید کبریایی و عظمت خداوند متعال را باور کند و تابلوی زندگی خود قرار دهد.

 

در تسبیحات حضرت زهرای اطهر(س) ذکر شریف الله اکبر نسبت به آن دو ذکر دیگر پررنگ‌تر و با تعداد بیشتر در آغاز قرار گرفته و این یک پیام دارد که الله اکبر را باور و در زندگی خود نهادینه کنیم.

 

وجود شریف حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) در نبردها و به گونه مشخص در جنگهای خندق و احزاب بارها این ذکر را سر می‌داد و مسلمانان با آن حضرت همراهی می‌کردند. مولایمان امیرالمومنین (ع) هنگامی که به طرف دشمن هجوم می‌ آورد این ذکر را بلند تکرار می‌کرد و بقیه مسلمانها با ایشان سر می‌دادند.

 

پیامبر عزیزمان در مراسم ازدواج مولی امیرالمومنین (ع) و حضرت صدیقه کبری (س) تکبیر گفتند و بقیه مسلمانها همراهی کردند.

 

رزمندگان عزیز که عظمت خداوند را با تمام وجود درک کرده بودند در شبهای عملیات آن ‌گاه که به خاکریزهای دشمن هجوم می‌آوردند با این ذکر شریف از خداوند متعال استمداد می‌طلبیدند و تن دشمن را می‌لرزاندند و خاکریزها را فتح می‌کردند و به احتمال زیاد آخرین ذکرهای بسیاری از شهدای عزیزمان در جنگ تحمیلی همین ندای تکبیر بود.

 

پس بیاییم عظمت خدای متعال را با ذکر شریف الله اکبر درک کنیم آن‌ گاه است که در مقابل عظمت ظاهری و پوشالی دشمنان و جنایتکارانی که خود را ابرقدرت می‌نامند هرگز کوتاه نخواهیم آمد و خود را نخواهیم باخت.

 

اگر امامین انقلاب یعنی امام راحل و رهبری معظم در مقابل زیاده طلبی‌های دنیای استکبار چونان کوه ایستادند و فریاد برآورند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و اگر مردم عزیز و رزمندگان دلاور راه آن بزرگواران را ادامه دادند و بچه‌ های غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عین‌ الاسد و پایگاه اسراییل را موشک باران کرده و سربازان آمریکایی را در خلیج فارس دستگیر می‌کنند در پرتوی شعار عزت آفرین الله اکبر و آموزش و درک عظمت خداوند متعال است.

 

برادران عزیز و خواهران بزرگوار! آن ملتی که حقیقتاً این شعار را باورکرده باشد عزت و سعادت دنیا و آخرت را در آغوش خواهد کشید. امید است آن گونه که امام امیرالمومنین (ع) فرمود درک عظمت خداوند متعال باعث می‌شود که هرچه و هرکه هست در نظرتان کوچک و حقیر و پست بیاید، در پرتوی عبادت و ذکر و یاد خدای متعال خصوصا ذکر شریف الله اکبر و تفکر که والاترین و ارزشمندترین عبادت است عظمت خداوند متعال را با تمام وجود درک کنیم که رمز سعادت ما در دارین همین است.  ان‌شاالله.

 

خواندن 94 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 10 ارديبهشت 1401 ساعت 08:05

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.