خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/12/27

شنبه, 10 ارديبهشت 1401 ساعت 06:38
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم، ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰

 به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مدبر

 

. وَعَلَى‌الْغُزاةِ بِالنَّصْرِ وَالْغَلَبَةِ، وَعَلَى‌الاُسَراءِ بِالْخَلاصِ وَالرّاحَةِ.

 

امام زمان (عج) دربیست و دومین فراز برای رزمندگان، جنگجویان و جنگاوران مسلمان دعا می‌کنند و درخواست تفضل دو ویژگی یاوری و پیروزی دارند.

  

غزات که جمع غازی است یعنی جنگجویان و جنگاوران و کسانی که در مرزهای حکومت اسلامی برای مقابله با دشمنان آماده نبردند، کسانی که از کیان و تمامیت ارضی مملکت اسلامی دفاع می‌کنند. نیروهای نظامی اعم از ارتش، سپاه، بسیجیان، و نیروهای انتظامی در کشور ما هم جزو غزات هستند.

 

از خداوند متعال می‌خواهیم که این دو ویژگی را نصیب آنها بفرماید.

 

کاملا مشخص است که مسائل روحی، روانی اعم از اعتقاد، ایمان، عزم راسخ و قوی، داشتن روحیه بالا برای جنگاوران بسیار مهم است. لذا خدای متعال می‌فرماید:

 

 

«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ‌المُؤمِنينَ عَلَى‌القِتالِ  إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ وَإِن يَكُن مِنكُم مِائَةٌ يَغلِبوا أَلفًا مِنَ‌الَّذينَ كَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لايَفقَهونَ/ ۶۵ انفال»

 

ای پیامبر! تو مومنان را برای جنگ با دشمن تشویق کن و پاداش و عزت دنیوی و اخروی جهاد و شهادت فی سبیل‌الله را برایشان بیان نما و به آنها گوشزد کن که اگر این گونه مجاهدت کنند بیست نفر از آنها می‌توانند بر دویست نفر از دشمنان غلبه کنند و اگر صد نفرباشند بر هزارنفر از آنها غلبه خواهند کرد.

 

بعد در پایان می‌فرماید دشمنان شما یعنی کفار و مشرکین انسان‌های نفهمی هستند. در اینجا سوالی مطرح می‌شود که آیا دشمنان کنونی مانند اسراییل و آمریکا که از علم و تکنیک و فناوری مخصوصا در سلاحهای جنگی بهره برده‌اند بیشعور و نفهمند؟

 

به احتمال زیاد منظور چیز دیگری است که آنها توان فهمیدنش را ندارند. رزمندگان اسلام، دین خدا یعنی خالق هستی و آن قادر لایزال را یاری می‌کنند

 

«اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم / محمد۷» و فهم این قضیه برای آنها مشکل است.

 

اینکه ایمان و تاثیر دعا چه می‌کند. اینکه شهدا از ملکوت عالم برای پیروزی رفقا و رزمندگان بازمانده خود دعا می‌کنند و از خدای متعال طلب مژده دارند که نصرت و پیروزی نصیب آن‌ها شود همانگونه که امام زمان‌شان دعا فرموده است. اینها توکل و ایمان را ادراک نمی‌کنند. درک این که یک رزمنده شیعی به اندازه توان و ظرفیتش امام زمانش را می‌شناسد و می‌فهمد چه شخصیتی است و چه جایگاهی در این هستی دارد، و می‌داند اگر لیاقت نشان دهد قطعا دعای آن بزرگوار در باره او مستجاب است. و این واقعیت در روحیه رزمندگان اسلام تاثیر مثبت دارد.

 

رزمنده‌ای که با اخلاص این دعای امام زمان(ع) را بر پیشانی بند نوشته و برجبین نهاده و با دشمن می‌جنگد حتما پیروز است.

 

نکته دیگری که شاید آن بزرگوار قصد دارند در این دعای شریف به رزمندگان و جنگجویان بفهمانند این است که به یاد داشته باشند این یاوری و پیروزی فقط و فقط از ناحیه خداست.

 

گویا آن بزرگوار می‌خواهد بفرماید که ای رزمندگان اسلام و ای جنگجویان متوجه باشید که این شما نیستید که این‌کارها را انجام می‌دهید و اگر یاری خدای متعال نباشد کاری از دست شما برنمی‌آید و نصرت فقط از جانب اوست

 

«وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ/آل عمران 126»

 

این همان توحید ناب در افعال و رفتار است که بنده باور داشته باشد بدون خواست خداوند درهیچ کجای زندگی نمی‌تواند قدمی از قدم بردارد.

 

پس رزمندگان اگر فتحی کردند مغرور و شیر نشوند که خدا می‌تواند بار دیگر نصرت نکند.

 

و آن حضرت در بیست و سومین فراز برای اسیران در دست دشمن و زندانیان دربند هم دعا کرده‌اند.

 

افرادی که برای دفاع از دین و مردم و مملکت ماه‌ها و سال‌ها رنج اسارت را به جان خریدند نباید فراموش شوند و طبق این دعای شریف برای آسایش بعد از اسارت آنها هم باید دعا کرد.

 

بارها به عرض رسید که نباید به دعاکردن اکتفا کرد که اگر لازم شد برای تحقق دعا باید دست به کار هم شد

 

«الدَّاعِی بِلاَ عَمَلٍ کَالرَّامِی بِلاَ وَتَرٍ- حکمت ۳۳۷ نهج البلاغه».

 

آن کسی که فقط دعا می‌کند ولی از عمل در او خبری نیست مانند تیراندازی است که تیر دارد اما کمانش بی وتر و بدون زه است و هرگز تیرش به هدف اصابت نمی‌کند. پس دعا باید با کار همراه شود تا به اجابت برسد. 

 

ما همه شیران ولی شیر علم             -----            حمله مان از باد باشد دم به دم

 

اکنون در آستانه عید نوروز هستیم و یکی از کارهای خیر از سوی متمولین این است که توجهی به زندانیان جرائم غیرعمد داشته باشند که خانواده‌شان چشم انتظار هستند و گاهی بدهکاری آنها با چندمیلیون تومان تمام می‌شود و به آغوش خانواده برمی‌گردند.

 

گاهی هم بایک حرکت دسته جمعی از سوی کارکنان یک سازمان یا یک اداره ویا گروههایی که بحمدالله وجود دارند میتوان یک زندانی که صدمیلیون تومان بدهکار است را آزاد کرد.

امید است برای خشنودی امام زمان (عج)چنین کارهای خیری صورت پذیرد.

خواندن 82 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 10 ارديبهشت 1401 ساعت 07:38

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.