خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/10/24

سه شنبه, 05 بهمن 1400 ساعت 08:14
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

 برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 24-10-1400

 

..... وَاغْضُضْ  اَبْصارَنا عَنِ‌الْفُجُورِ وَالْخِيانَةِ .....

 

در دهمین فراز از دعای امام زمان(عج) از خدای متعال می‌خواهیم که به ما توفیق کنترل نگاه عنایت نماید تا با پیشگیری، چشم و دل و روح و شخصیت‌مان را  از آلودگی به گناه دور کنیم.

 

«غمض عین» یعنی چشم فروبستن، اغماض هم کنایه از نادیده گرفتن و صرف نظر کردن است اما در اینجا از«غض» استفاده شده که به معنی کم کردن دامنه نگاه و خیره نشدن است. در حالات وجود شریف پیامبر اسلام (ص) آمده  که چه در مجامع  و چه در معابر، نگاهشان به زیر بود و از نگاه خیره و یا پراکنده پرهیز می‌کردند.  پس باید نگاهمان را مدیریت کرده و از این نعمت با ارزش درست استفاده کنیم و بدانیم که نگاه پاک و در مسیر خیر و صلاح، نگاهی خدایی است.  مبادا نمک خورده و نمکدان بشکنیم چون یکی از گناهانی که انسان را عاقبت به شر می‌کند همین نگاههای آلوده است که اگر انسان از همان دوره کودکی و نوجوانی به فکر اصلاح برنیاید به آن معتاد می‌شود و در  اواخر عمر هم اگر پشیمان شود دیگر اراده لازم برای ریشه کن کردن این شجره خبیثه را نخواهد داشت. روانشناسان نگاه آلوده را از بیماری‌های روانی می‌دانند که باید علاج شود و راهکارهایی برای آن دارند. انسانهایی که به این عادت زشت مبتلا هستند وقتی متاهل می‌شوند و سنی از آنها گذشته و پیر می‌شوند هم از این گناه دست برنمی‌دارند.

 

نقل شده که در خانواده‌ای سه برادر خوش صدا زندگی می‌کردند. برادر اول که مؤذن مسجد بود از دنیا رفت. از برادر دوم خواستند کار او را ادامه دهد که او هم پس از سالیانی درگذشت. به سراغ برادر سوم رفتند اما هرچه اصرار کردند و  پیشنهاد حقوق خوب دادند نپذیرفت. علت استنکاف را جویا شدند و او چنین گفت که هنگام جان سپردن هردو برادرم بر بالین آنها بودم و چون تصمیم می‌گرفتم سوره یس بخوانم هردو با عصبانیت از کتاب خدا اظهار تنفر می‌کردند و با همان حال از دنیا رفتند و علت این بدعاقبتی این بود که وقتی برای اذان گفتن به پشت بام می‌رفتند به خانه‌های مردم و نوامیس آنها نگاه آلوده داشتند.

 

باز در حالت مؤذن دیگری که همین گناه را مرتکب می‌شد آمده که با یک نگاه حرام، شیفته دختری مسیحی شد و به خواستگاری او رفت. خانواده دختر شرط گذاشتند که او از مسلمانی دست بردارد و پذیرفت. بعد خواستند قرآن را پاره کند که این کار هم انجام داد. در مرحله سوم مقداری مشروبات الکلی آوردند و به خاطر یک هوس حرام آن را هم نوشید. اینجا بود که آن دخترخانم فریاد زد و گفت کسی که حاضر است به یکباره دست از دین و ایمانش بردارد لیاقت همسری با من را ندارد و او را ازخانه بیرون کرد.

 

امام صادق (ع) فرمودند:« النَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبليسَ مَسمومٌ » پس نگاه به نامحرم، چشم چرانی، نگاه به عکس‌ها، فیلم‌ها و صحنه‌هایی که محرک شهوت است، شیطانی است. این تیر زهرآگین وقتی از طرف  شیطان پرتاب می‌شود و به  هدف می‌خورد او را خوشحال می‌کند لذا از جمله گناهانی که خداوند متعال زن و مرد را به طور جداگانه مورد تاکید قرار داده که مراقب آن باشند همین نگاه آلوده است؛

 

 « قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ - 30 وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ -31 نور»

 

پیامبر رحمت، محمد مصطفی (ص) فرمودند:

 

« غُضُّوا اَبْصَارَکُمْ تَرَوْنَ الْعَجَائِب»

 

 از صحنه‌های گناه آلود چشم‌پوشی کنید و از برکاتش که الهامات عجیب است استفاده کنید. در روایات داریم که اگر کسی چنین کند خداوند به او ایمانی می‌دهد که با تمام وجود شیرینی آن را احساس می‌کند.

 

برای یکی از شهدای عزیز جنگ تحمیلی که علمای بزرگ آن دوران آرزو می‌کردند مانند او باشند صحنه‌ای این چنین پیش آمد که از جایی آب بیاورد. وقتی به محل می‌رسد متوجه می‌شود که چند خانم مشغول آب تنی هستند، لحظه‌ای به روی زمین می‌نشیند و عرض می‌کند: خدایا به خاطر تو ادامه نمی‌دهم و برمی‌گردد و از جای دیگری آب تهیه می‌کند و درنهایت، شهادت، هدیه خداوند به این جهاد اصغر و اکبر است « إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوا إِذا مَسَّهُم طائِفٌ مِنَ الشَّيطانِ تَذَكَّروا فَإِذا هُم مُبصِرونَ۲۰۱ اعراف »

 

 این نسخه خداوند متعال برای اهل تقواست که وقتی وساوس شیطانی آنها را دوره و طواف می‌کنند از اهرم ذکر و یاد خدا و مرگ و قیامت استفاده کنند آنگاه است که چشمشان باز می‌شود و غبارهای غفلت کنار می‌رود و شیاطین را از خودشان می‌رانند.

 

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط دستورالعمل خوبی برای کسانی که بی‌اختیار چشمشان به صحنه‌ای می‌افتد دارد که در این موقعیت‌ها چشمتان را ببندید و به خدای متعال عرض کنید «یا خیرحبیب و محبوب صل علی محمد وآل محمد»  خدایا تویی آن‌که لیاقت دارد انسان به او دل بدهد و دلبر انسان باشد، بقیه ظاهری دارند و نامحرم از مظاهر دنیاست. امیرالمومنین(ع) در یکی از نامه‌های نهج البلاغه که به سلمان نوشتند فرمودند: « مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ الْحَیَّهِ لَیِّنٌ مَسُّهَا، وَالسَّمُّ النَّاقِعُ فِی جَوْفِهَا » مثال دنیا مثال مار است، بعضی از آنها خیلی قشنگ و خوش خط و خال هستند اما سمی در درون دارند که انسان را می‌کشد. عزیزان، فضای حقیقی و مجازی فرقی با هم ندارند، در برخورد با هردو از ابزار تذکر و یاد خدا و قیامت استفاده کنید و یکی از بهترین ذکرها همین «یا خیر حبیب و محبوب» است.  اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا ...

 

خواندن 97 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 05 بهمن 1400 ساعت 08:22

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.