خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/05/01

سه شنبه, 05 مرداد 1400 ساعت 07:18
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 1400/05/01

 «و جدد السفینة فانّ البحر عمیقٌ عمیق»

 

هفته گذشته عرض کردیم که خداوند متعال که آفریدگار ماست و از نقاط ضعف و قوت ما خبر دارد و می‌داند چه مشکلاتی بر سر راه ماست نصیحت فرموده که بدانید شما مسافرید. « يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ» «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ».  روزی بعد از یک جلسه سخنرانی حضرت آیت الله آقا مهدی شب زنده دار عرض کردم بنده مسافرم اگر اجازه بدهید مرخص شوم فرمودند: همه مسافریم. بار دیگر عرض کردم بنده عزم سفر دارم و موفق نیستم در خدمتتان باشم باز ایشان فرمودند: بله همه ما الان مسافریم.. به هر حال چنانچه مستحضرید خدای متعال در فراز اول آن حدیث قدسی فرمودند: «اکثر من الزاد فان الطریق بعید بعید » زاد و توشه را زیاد فراهم کنید که مسافرتی طولانی و دراز در پیش دارید و در این فراز دوم می‌فرماید: این راه، راه دریایی است، شما مسافرید و به یک سفر دریایی می‌روید «و جدد السفینة فانّ البحر عمیقٌ عمیق».  عمیق‌ترین ناحیه‌ای که بشر تابه حالا کشف کرده در اقیانوس آرام به عمق قریب به یازده کیلومتر است و نور خورشید بین 200 تا 400 متر در آب نفوذ می‌کند یعنی در این منطقه بیش از ده کیلومتر و نیم تاریکی محض است. این دریای دنیاست که محدود و باکرانه است اما دریای آخرت بیکرانه است. یک سفر بیکران دریایی که بعد از مرگ هم ادامه دارد.

 

دانی که چیست شرح سفرنامه های عمر                این باکرانه طی شد و آن بیکرانه ماند

 

در بعضی از روایات، دنیا را به دریا تشبیه کرده‌اند. حضرت باب‌الحوائج موسی بن جعفر (ع) فرمودند: جناب لقمان با لطافتی پدرانه به فرزندش گفت: « یا بنی انّ الدنیا بحرٌ عمیق قد غرق فیها عالمٌ کثیر » فرزند عزیزم! دنیا یک دریای عمیق است که خلایق زیادی در آن غرق شده‌اند. بله امت‌هایی که به عذاب مبتلا شدند مانند اصحاب نوح و لوط و ثمود و دژخیمان و ظالمان و ستمگران تاریخ چون فرعون و  فرعونیان که در دریا غرق شدند. مرحوم علامه مجلسی می‌فرماید می‌شود «عالَم کثیر» را «عاِلم کثیر» خواند، یعنی فرزندم اگر نگاه کنی علما و دانشمندان زیادی در این دریا غرق شدند، البته خود ایشان و بقیه علما فرموده‌اند بهتر است عالمَ بخوانیم. به هر حال این دنیای ما دریایی متلاطم و مواج است و هرچه عمقش بیشتر باشد قطعاً خطراتش هم زیادتر است. دریاچه‌ای به عمق یک متر موج‌هایش کوتاه است اما دریایی با هزاران متر عمق، طول موج‌هایی چون کوه به همراه دارد همان گونه که قرآن مجید در باره طوفان نوح کلمه «کالجبال» به کار برده است و آیا می‌شود این دریای مواج و متلاطم با امواج سهمگین و گرداب‌های بسیار خطرناک و فراوان را بدون سفینه و کشتی طی کرد؟ و آیا انسان می‌تواند در چنین دریایی بر خودش تکیه کند و بگوید من شنا بلدم! پس ای انسان  «جدد السفینة» چون «فان‌البحر عمیق عمیق». خوب این کشتی مطمئن کجاست؟ خداوند متعال، دین اسلام و پیامبر عزیزمان فرموده‌اند که فقط یک کشتی مطمئن وجود دارد و آن کشتی اهل بیت(ع) است « مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ » مثال اهل بیت من مثال کشتی نوح است. در آن طوفان و دریا یک کشتی بیشتر وجود نداشت و اکنون در این دنیای ظلمانی، عمیق، متلاطم و مواج تنها کشتی مطمئن و نجات بخش اهل بیت من هستند چرا که آنها علاوه بر این که سفینه نجات هستند، «مصابیح الدجی» هم هستند همان گونه که در زیارت جامعه کبیره از آنها به عنوان چراغهای تاریکی‌ها و ظلمت‌ها یاد شده است. امام حسین (ع) یکی از آن مصابیح و سفاین است چرا که «مَکتوبٌ عَن یمینِ‌العَرشِ: إنَّ‌الحُسَینَ مِصباحُ‌الهُدی وسَفینَةُ‌النَّجاةِ » و اهل بیت(ع) کشتی‌هایی مانند کشتی نوح هستند و هرآنکه به کشتی نوح پناه آورد نجات پیدا کرد و هرکس به این کشتی سوار نشد هرچند پیامبرزاده و پسر سازنده  این کشتی بود غرق ‌شد که فرمود: «يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا » و فرزند جاهلانه جواب داد: «سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ » و ندانست که موقعی که خداوند متعال اراده کند تمام هستی، اعم از شن‌های بیابان، آب و باد لشکریان خدا می‌شوند«جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ » و حضرت نوح(ع) فرمود: «لاعاصم الیوم من امرالله» متاسفانه دلسوزی‌های پدر موثر واقع نشد چرا که پسر نوح با بدان گشته  و تاثیر از بدان گرفته بود، هم غرق شد و هم خاندان نبوتش گم شد.

 

بنابراین خداوند متعال در این حدیث قدسی متذکر می‌شوند که شما مسافر دریای عمیقی هستید پس به فکر یک کشتی مطمئن باشید و مطمئن‌ترین بلکه یگانه کشتی مطمئنی که در این دریای متلاطم در این عالم وجود دارد کشتی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که شبانه روز می‌توانیم آنها را مشاهده بکنیم چون که نورانی و مصباح هدایتند. امیدواریم خداوند

 

متعال به ما توفیق بدهد که قدر مذهب‌مان که مذهب اهل بیت(ع) است را بدانیم، به تعالیم آن تن در دهیم، به سخنان و احادیث اهل بیت(ع)  که برای ما بجا گزارده‌اند عمل کنیم، با آنها باشیم و خود را در کشتی آنها قرار دهیم تا ان‌شالله عاقبت بخیر دنیا و آخرت باشیم.

 

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ‌الصَّادِقِينَ »

 

خواندن 161 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 05 مرداد 1400 ساعت 07:55

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.