خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/04/18

شنبه, 19 تیر 1400 ساعت 07:41
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 1400/4/18

 «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» ﴿۱۴۲الأعراف

 

چند روز دیگر یعنی از روز دوشنبه، ماه ذی حجة‌الحرام، آخرین ماه به حساب سال قمری شروع می‌شود که ماه اعمال بسیار بسیار بزرگ حج است و از معدود ایامی است که خداوند متعال در قرآن فرموده آن را یاد کنید. ماهی که خداوند در سوره مبارکه فجر به دهه اول آن قسم یاد فرموده «وَالْفَجْرِوَلَيَالٍ عَشْرٍ » ذی حجه ماهی است که مناسبت‌های فراوانی چون عید بزرگ قربان، عیدالله الاعظم عید غدیرخم، روز مباهله، روز عرفه، یوم الترویه در آن است و ماهی است که در آن آیه ولایت نازل شده است، بنابراین ماهی بسیار باعظمت است. فرموده‌اند روزهایی به بزرگی و اهمیت و فضیلت دهه اول ماه ذی حجه نداریم وسعی کنید کارهای خیرتان را در همین دهه قرار دهید که خداوند متعال ثواب آن را مضاعف خواهد کرد. برای این ماه خصوصا دهه اول آن، اعمال و اذکار و نمازهای متعدد و فراوانی وارد شده است که از جمله آن نمازی است که بین مغرب و عشا خوانده می‌شود و بر آن زیاد تاکید شده است. نمازی که با سوره مبارکه حمد و همین آیه «وَوَاعَدْنَا» خوانده می‌شود. فرموده‌اند کسانی که این نماز را بخوانند در فضیلت و ثواب اعمال حجی که حاجیان انجام می‌دهند شریکند.  هرچند به خاطر شرایط کرونایی از کشور ما کسی به صورت رسمی مشرف نمی‌شود اما عده‌ای از مسلمانان و شیعیان مظلوم عربستان و از همه مهم‌تر وجود شریف خاتم اوصیاء مهدی آل محمد (عج) ان‌شاالله به نیابت از عموم شیعیان و مسلمانان، اعمال حج را انجام می‌دهند. پس حتما مابین مغرب و عشا این نماز را بخوانیم تا در ثواب و فضیلت حجی که امام زمان (ارواحنا فداه) بجا می‌آورند شریک باشیم.

 

شاید پرسیده شود حکایت قوم بنی اسراییل و جناب موسی(ع) که در این نماز مخصوص دهه اول ذی حجه آمده چه ارتباطی با ماه ذی حجه و ما مسلمانان دارد؟ واقعیت این است که اگر دقت کنیم براساس فرمایشات  اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نکات و پیام‌های مهمی از جانب خداوند متعال در مسئله غدیر و ولایت و مسئله جانشینی بلافصل پیامبر عزیزمان در این آیه شریفه آمده و به حق اصرار فرموده‌اند همگان به آن توجه کنیم و آن را تلاوت کنیم. از جانب خدای متعال به جناب موسی (ع) خطاب رسید که به مدت یکماه و در نهایت چهل روز قوم بنی اسراییل را به طورموقت ترک کند و ماموریت یافت جانشینی که او هم  معصوم بود تعیین کند تا امت در این مدت بلاتکلیف نباشند حضرت موسی(ع) هم جانشین معین نمود و به او سفارش کرد که وظیفه تو اصلاح کار امت و مبارزه با فساد و مفسدان است « اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» » اکنون چگونه می‌شود باور کرد که پیامبرآخرالزمان که خود در حدیث منزلت فرمودند « لانبیّ بعدی » و در آیه چهل سوره مبارکه احزاب آمده که «وَ لکِنْ رَسُولَ‌اللّهِ وَ خاتَمَ‌النَّبِیِّینَ» - دیگر پیامبری بعد از این پیامبر نخواهد آمد- در هنگام رحلتش امت را بلاتکلیف بگذارد! فاصله‌ای که ممکن است تا قیامت هزاران سال به طول بینجامد، آیا این پیامبر از بین امت می‌رود بدون اینکه سرپرست و امام و پیشوایی برای آنها تعیین بکند؟! بلاتشبیه اگر بنا باشد چوپانی به مسافرت برود یا مریض شود گله خودش را بدون چوپان رها می‌کند؟! گاهی یک کاسب که می‌خواهد چند دقیقه برای اقامه نمازبه مسجد برود مغازه‌اش را به همکارش می‌سپارد آیا واقعا می‌شود باور کرد که پیامبر عزیزمان برای خودشان جانشین تعیین نکرده باشند؟! پس پیام اصلی این نماز و این آیه شریفه این است که ما با معرفت وارد این ماه شویم و مناسبت‌های آن را با معرفت نسبت به ولایت سپری کنیم. این حدیث منزلت را شیعه و سنی نقل کرده‌اندکه: «یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی» علی جان تو برای من مثل هارون برای موسی هستی. هارون چه مسئولیتی پیدا کرد؟ جانشینی پیامبر اولوالعزم خدا و تو هم جانشین من هستی. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که او پیامبر بود اما تو پیامبر نیستی چون پیامبری بعد از من نخواهد آمد اما امام و پیشوا وجود خواهد داشت.حال، به همان دلیلی که پیامبر عزیزمان امت خودش را بلاتکلیف نگذاشت وجود شریف خاتم اوصیاء مهدی آل محمد (عج) هم این امت و شیعیانشان را در زمان غیبت‌شان که ممکن است هزاران سال به طول بینجامد بلاتکلیف نگذاشتند. همانطوری که امامت ادامه نبوت است، ولایت فقیه هم ادامه امامت است. آری ولی فقیه معصوم نیست اما عادل هست و نماینده و حجت معصوم است. روایات فراوانی از خود امام زمان (ارواحنا فداه) و بقیه معصومین(ع) رسیده که درزمان غیبت، جامعه اسلامی و شیعیان تکلیف‌شان روشن است.

 

رضوان خدا بر امام جمعه فقید حضرت آیه‌الله سید حسین آیه اللهی (رض) که32 سال قبل در چنین روزی یعنی هیجدهم تیرماه سال1368 ابتکار قشنگی بعد از ارتحال امام و تعیین رهبری از خود نشان دادند و به همراه تعداد زیادی از همشهریان که شاید بعضی از شما هم که شرف حضور دارید ایشان را همراهی کردید به دیدار مقام عظمای ولایت حضرت آیه‌الله العظمی امام خامنه‌ای شتافتند و در آنجا به نمایندگی از اهالی حدود 10 شهر دیگر که بعضا از مراکز استان‌ها بودند با الفاظ عربی خطبه بیعت خواندند زیرا آن بزرگمرد ذوب در ولایت اهل بیت(ع) بود واعتقاد داشت که ولایت فقیه ادامه ولایت اهل بیت(ع) است.

 

امیدواریم خداوند متعال سایه مقام معظم رهبری را به سلامت بدارد. روح بلند و ملکوتی امام جمعه فقیدمان را با اولیاء ومولا و مقتدایش امیرالمومنین (ع) محشور گرداند و همه شما مردم دارالمومنین را در خط ولایت ثابت قدم و آبرومند دنیا و آخرت قرار دهد.

 

خواندن 147 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 19 تیر 1400 ساعت 07:43

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.