خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/03/28

شنبه, 29 خرداد 1400 ساعت 07:30
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 28/03/1400

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳

 

یکی از کوتاهترین سورههای قران، سوره نصر است. سوره فتح و تودیع نامهای دیگراین سوره است و مانند سوره کوثر سه آیه بیشتر ندارد. البته سوره کوثر را بواسطه عبارات مختصر، کوتاهترین سوره مینامند. در سوره مبارکه فتح دستور بسیار کامل و جامعی برای مسلمانان آنگاه که نشانههای فتح و پیروزی را مشاهده می‌کنند به همراه دارد که در واقع آداب و اخلاق پیروزی اجتماعی است. امروز نیز روز پیروزی بزرگ و تاریخ ساز ملت ایران است و خداوند را با تمام وجود شاکریم که پس از حدود یک سال که بدخواهان داخلی و خارجی تلاش کردند که مردم ایران در انتخابات شرکت نکنند بحمدالله دیدیم مردم حماسه آفریدند و برگ زرینی بر افتخارات این ملت افزوده شد. پس، امروز روز فتح است. خداوند متعال در این سوره فرموده است وقتی که نصر و یاری خداوند بیاید و شما شاهد آن باشید و ببینید که مردم دسته دسته و گروه گروه از نژادها و اقشار مختلف به دین حق و صراط مستقیم می‌پیوندند باید کارهایی انجام دهید. اول این که هیچ گاه به خاطر این پیروزی‌ها از حالت تعادل خارج نشوید که ولی نعمت و خالق خود را که هرچه دارید از اوست یعنی خدای متعال را فراموش کنید. معمولاً انسان‌ها هنگام پیروزی دچار غفلت می‌شوند و نمک خورده و نمکدان می‌شکنند. پس« فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» پروردگار را تسبیح کنید و با ذکر خدا و حمد و ثنا غفلت را از خود دور کنید. مبادا درهنگام پیروزی بر اثر شادمانی بیش از حد، تعادل خود را از دست بدهید و بد مستی کنید که «وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ»  این عبارت دوبار در سوره مبارکه انفال آمده  که نصرت و یاری فقط از جانب خداست. ای مردم شادمان که پای صندوق‌ها حاضر شدید و فردی را انتخاب کردید که احساس می‌کنید می‌تواند خادم شما باشد بدانید که این کار خداست که دلها در دست اوست. بنابر این خدا و نقش و تاثیر او را در این موفقیت فراموش نکنید که یاد خدا غفلت زداست و انسان را متعادل می‌کند. نکته دوم، این فرمایش است که «وَاسْتَغْفِرْهُ » شما مردم در خلال تلاش‌هایی که برای این پیروزی کردید، به احتمال زیاد یک قصور و  تقصیرهایی هم داشته‌اید و شاید با بی‌صبری گاهی مرزهای اخلاق را نادیده گرفته و احیانا حرف‌هایی زده‌اید که نباید بر زبان جاری می‌کردید، اکنون آسیب‌شناسی کنید و این دست گلهایی که به آب دادید را شناسایی کرده و توبه کنید و از خداوند متعال طلب مغفرت نمایید و تصمیم بگیرید که در موفقیت‌ها و تجربیات آینده تکرار نکنید و درپایان می‌فرمایند: «إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا» خدای متعال توبه پذیر است. اگر دوست دارید خدای متعال توبه شما را بپذیرد در زمان پیروزی از رقبای شکست خورده انتقام نگیرید و نسبت به آنها رئوف باشید همان گونه که پیامبر عزیزمان بعد از فتح مکه فرمان عفو عمومی داد و به  مشرکان شکست خورده فرمود: « اذهبوا فأنتم الطلقاء»

 

اگر این کارها انجام دهید خواهید دید روز به روز به دین وانقلاب شما اقبال بیشتری خواهد شد اما اگر تصمیم به انتقام بگیرید و افرادی را به صورت اتوبوسی از گردونه خدمت حذف کنید مدتی بعد خواهید دید که فقط خودتان مانده‌اید. معاویه «علیه‌الهاویه» از دیوانه‌نمای خردمندی که نزدش آمده بود پرسید آیا از قرآن چیزی می‌دانی برایمان بخوانی؟ گفت: آری و همین سوره نصر را این‌گونه خواند که: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَخرجون فِي دِينِ‌اللَّهِ أَفْوَاجًا»  معاویه سراسیمه گفت که: دیوانه چرا قرآن را غلط تلاوت می‌کنی و «يَدْخُلُونَ» را «يَخرجون » می‌خوانی؟  دیوانه نما جواب داد: ای معاویه، این «یدخلون» مربوط به زمان رسول خدا(ص) آن پیامبر رحمت بود که با اخلاق، رفتار، منش و سلوک و سیره‌اش چنان جذابیتی داشت که مردم یکی بعد از دیگری ویا گروه به گروه گروه وارد دین اسلام می‌شدند اما تو کاری با مردم کرده‌ای که دسته دسته از دین خدا فرار می‌کنند.

 

 متاسفانه بعضی از مسئولین کشور ما هم کاری شبیه معاویه انجام دادند که اگر ادامه پیدا می کرد چیزی و کسی باقی نمی‌ماند لذا توصیه می‌شود دستورات سوره مبارکه نصر که در واقع مرامنامه پیروزی است را سرلوحه کار خود قرار دهند و به جای انتقام، جاذبه داشته باشند و کسانی را که قصد دارند به این مردم خدمت کنند را زیر چتر خود بگیرند.

 

امیدواریم که خداوند متعال این پیروزی ملت ایران را با ادامه این شور و شعور که از ملت تا به حال مشاهده کردیم قطعی نماید.

 

 

 

 

 

خواندن 143 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.