خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/03/21

شنبه, 22 خرداد 1400 ساعت 06:23
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 1400/3/21

 

«يَا أَيُّهَاالَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوااللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا »  انفال 29

 

ای زنان و مردان باایمان! اگر تقوای الهی پیشه کنید و پارسا و باتقوا باشید خداوند متعال به شما امکان و ظرفیت تشخیص درست و نادرست، خطا و ثواب، حق و باطل، هدایت و ضلالت، نور و ظلمت را خواهد داد. گاهی در زندگی تشخیص حق و باطل سخت می‌شود و برای قضاوت و گزینش و انتخاب، بر سر دوراهی می‌مانیم  و نمی‌توانیم با تکیه بر عقل و تجربه و اطلاعاتمان تشخیص دهیم که چه چیزی حق و چه کسی درستکار و راستگوست و چه کسی اهل باطل و نادرست و دروغگوست. اینجاست که خدای متعال برای اهل تقوی این نورانیت و ظرفیت را فراهم می‌کند که دست به انتخاب درست بزنند «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا» نساء 87 «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا» نساء 122

 

به عنوان مثال گاهی واقعا نمی‌دانیم در انتخابات شرکت بکنیم یا نکنیم و یا بر سر این دو راهی قرار می‌گیریم که چه فرد و یا  افرادی را انتخاب نماییم.  خداوند متعال فرموده اگر با تقوی باشید و برای کسب آن تلاش کنید این روشن‌بینی به شما عطا خواهد شد که به انتخاب درست دست بزنید و با فرقان که  قدرت تشخیص بالا و صیغه مبالغه است به میزانی که تقوی دارید حق و باطل را تشخیص دهید لذا یکی از کارآمدترین راهها در مواقعی که مواجه با تصمیمات جدی و سخت می‌شویم و نمی‌توانیم با عقل و معلومات خودمان وظیفه را تشخیص دهیم این است که به اطراف خودمان نگاهی بیندازیم و به انسانهای پارسا وخداترس مراجعه و با آنها مشورت کنیم و مشکل‌مان را با آنها درمیان بگذاریم وبنگریم آنها چه تصمیمی خواهند گرفت و همان راه را دنبال کنیم.  چون بر اساس همین فرمایش قرآن کریم، خداوند به آنها فرقان عطا کرده و به خوبی می‌توانند وظیفه را تشخیص دهند.  

 

 مرحوم علامه طباطبایی در المیزان آورده که خداوند متعال در آیه شریفه چهل و ششم  سوره مبارکه سبأ می‌فرماید: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» برای خدا قیام کنید و از بی‌تفاوتی و در گوشه‌ای خزیدن اجتناب کنید ودر این قیام لله برای انجام وظیفه، خود را از این سروصداها و غوغاها و اجتماعات، دور نگه دارید و با جمع‌های دونفری (همسر، شریک، همکار، همسایه، همکلاس، خواهرو برادر) مشاوره نمایید و بعد هم به تنهایی کلاه خود را قاضی کنید و به تفکر بپردازید و تصمیم خودتان را بگیرید. بنابراین از مشورت‌های دونفره غافل نباشید چون تفکر، آرامش می‌خواهد که با غوغا و سروصدا  خیلی سازگار نیست وگاهی انسان در اجتماع، تحت تاثیر جوّ قرار می‌گیرد.

 

شهدای عزیز از پارسایان نادر روزگار بوده و هستند و به فرمایش  خداوند متعال زنده‌اند لذا می‌توانیم با حضور در کنار قبور مطهرشان ارتباط روحی و معنوی برقرار نموده و درخواست کمک نماییم. کم نیستند کسانی که می‌گویند ما هرموقع کنار قبر یک شهید بزرگوار رفته و چیزی درخواست کرده‌ایم حاجت‌مان برآورده شده است. اینها زنده‌اند و کار می‌کنند و دعاگوی ما هستند. « وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم» (آل عمران 170 ) «یستبشرون» باب استفعال است یعنی شهدا در عالم برزخ بیکار نیستند و مرتب از خداوند متعال برای کسانی که آنها را فراموش نکرده و دنبال این هستند که راهشان را ادامه دهند طلب بشارت و مدد می‌کنند. در حقیقت باید از خودمان بپرسیم که اگر شهدای عزیز الان بودند آیا واقعا در انتخابات شرکت نمی‌کردند؟ آنها جان عزیزشان را در این راه تقدیم کردند! حالا ما تازه می‌خواهیم چرتکه بیندازیم که یک اقدام کوچکی مثل رای دادن را انجام بدهیم یا ندهیم! در این موقعیتی که بین دشمنان داخل و خارجی قرارگرفته‌ایم و بدخواهان نمی‌خواهند راه شهدا ادامه پیدا کند اگر حاج قاسم سلیمانی بود رای نمی‌داد؟! به نظر شما اگر الان در مورد شرکت در انتخابات شوراهای شهرمان و یا ریاست جمهوری و یا این که به چه فرد و یا افرادی رای بدهیم از ایشان سوال کنیم چه جواب خواهد داد؟ این تفکر و باب مشاوره برای انتخاب درست به ما کمک خواهد کرد، چون به تقواپیشگان فرقان داده شده و تقواپیشگانِ زنده شهدای عزیزما هستند،  می‌توانیم با یک ارتباط معنوی جواب را پیدا کرده و راه را انتخاب نماییم.

 

«يَا أَيُّهَاالَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوااللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا »

 

 

 

خواندن 143 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 22 خرداد 1400 ساعت 07:40

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.