خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 1400/03/14

دوشنبه, 17 خرداد 1400 ساعت 05:18
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته ازخطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 14/03/1400

 

« وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ مائده 27 »

 

خداوند متعال در این آیه مبارکه به پیامبر عزیزمان می‌فرماید بر اینها حکایت و ماجرای دو پسر حضرت آدم(ع) را بازگو کن که بنا شد هرکدام برای نزدیکی به خدای متعال یک قربانی تقدیم کنند. هابیل دامدار بود و بهترین گوسفندان خود را برای قربانی انتخاب کرد و قابیل که شغلش کشاورزی بود بدترین محصول را انتخاب کرد و قربانی هابیل قبول و قربانی قابیل به خاطر ناخالصی در نیت و رفتارش قبول نشد. امام صادق (ع) می‌فرماید: مشکل قابیل حسادت نسبت به برادرش بود و شیطان روی همین مسئله سرمایه‌گذاری کرد و کار به جایی رسید که برادر خود را با قسم تهدید به قتل کرد.  اما جواب هابیل این بود که ای برادر! گناه من نیست، خدای متعال کارها را از متقین قبول می‌کند، برو ببین چه مشکلی از لحاظ تقوا داشته‌ای. هابیل مقابله به مثل نکرد بلکه دست به روشنگری و ریشه‌یابی زد و گفت: من از خدا می‌ترسم و اگر قصد کشتن مرا داشته باشی هرگز با تو چنین نخواهم کرد، یعنی بدی را با بدی پاسخ نداد. متقین این گونه‌اند که اگر طرف ظرفیت داشت بدی را با خوبی و کار خیر پاسخ می‌دهند.

 

خواجه عبدالله انصاری می‌گوید بعضی‌ کارشان مثل سگ‌ است که اگر سگ دیگری او را دندان گرفت تلافی می‌کند. خصلت الاغ هم این است که اگر الاغی آنها را با دندان خوارش داد همان کار را با او می‌کنند. «بدی در جواب بدی سگساری است، خوبی در جواب خوبی خرکاری است، خوبی در جواب بدی کار خواجه عبدالله انصاری است» بعضی  فقط منتظرند که به آن‌ها خوبی شود که با خوبی جواب دهند این هنر نیست، الاغ هم این هنر را دارد!. مهم این است که انسان، بدی‌ها را با خوبی جواب بدهد.

 

بدی را بدی سهل باشد جزا         اگر مردی احسن الی من أسا (سعدی)

 

مرد آن است که اگر از طرف برادری، همنوعی، همشهری، همکاری، همسری، اعضای خانواده‌ای، مومنی به او بدی شد با بدی جواب ندهد. مردی و نامردی اینجا معلوم می‌شود. چند روز دیگر مناظره‌های تلویزیونی انتخابات شروع می‌شود امیدواریم که حرکات ضد اخلاق و ضد تقوا یعنی بددلی، توهین، تخریب، طعنه و نیش زدن، متلک گفتن که کار قابیلی است مشاهده نکنیم اما اگر شخصی حرکت قابیلی انجام داد ببینید طرف مقابلش چکار می‌کند. اگر مقابله به مثل نکرد و این کار بد را با خوبی جواب داد این یک حرکت هابیلی توام با تقوا است.

 

شخصی نقل می‌کند که درکودکی اواخر پاییز که موقع چیدن و برداشت محصول است چند روزی به اتفاق بستگان به باغ انار پدرم که خارج از شهر و مجاور یک روستا بود رفته بودیم و با بچه‌ها مشغول بازی بودیم که به یکباره دیدم یکی از کارگرها مقداری انار درون کیسه‌ای ریخت و آن را چال کرد. هنگام غروب که می‌خواستند مزدشان را بگیرند جلو رفتم و گفتم این مرد دزد است و ماجرا را تعریف کردم.  پدرم که تا کنون دست روی من بلند نکرده بود به طرفم آمد و یک سیلی آبدار به صورتم زد و گفت: بچه برو دهانت را آب بکش، این حرفها چیست که می‌زنی! بعد هم رو کرد به آن کارگر و گفت این بچه اشتباه کرده  شما ببخشید و علاوه بر مزدش بیست تومان هم اضافه به او داد. من هم سیلی خورده به گوشه‌ای رفتم و مشغول گریه شدم که پدرم آمد و با نوازش‌گفت: عزیزم! هیچگاه به محض دیدن یک خطا آبروی کسی را جلوی دیگران نریز و این شد بزرگترین درس زندگی من! تا این که در تاریکی شب همان کارگر با همان کیسه انار و پول اضافه مرا دید و آنهارا به من داد و با شرمساری گفت: این را به پدر بده و بگو فلانی گفت حلالم کن، من اشتباه کردم. گاهی خوبی در جواب بدی انسانها را بیدار و تربیت می‌کند. « إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ » این از آیاتی است که حقیقتا انسان را به فکر وامی‌دارد.

 

در حالات یکی از اهل معرفت آورده‌اند که از صبح تا شب کار خیر انجام می‌داد و شب مشغول عبادت می‌شد و بسیار می‌گریست. به او گفتند: تو که هر روز کار خیر انجام می‌دهی و عبادت حق را به‌جا می‌آوری چرا اینقدر ناله می‌زنی؟ گفت: من از این « إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ‌اللَّهُ مِنَ‌الْمُتَّقِينَ » در هراسم که آیا جزو متقین وپاکان و پارسایان هستم؟! که اگر نباشم هیچ کدام از کارهایم مورد قبول خدای متعال واقع نمی‌شود! از اینجا معلوم می‌شود که چرا اینقدر در دین ما روی مسئله تقوا تاکید شده است.

 

ابوحمزه ثمالی می‌گوید در محضر امام سجاد (ع) بودم. فردی آمد و گفت: یابن رسول‌الله(ص) من یک روز گناه می‌کنم و روز بعد روزه می‌گیرم که کفاره گناهانم باشد و خدا مرا ببخشد. امام سجاد (ع) فرمودند نه آن گناهها را انجام بده و نه این روزه‌ها را بگیر. امام باقر (ع) می‌فرماید که من آنجا حضور داشتم، او را کنار کشیدم و گفتم تو کار جهنمی‌ها را انجام می‌دهی و از خداوند توقع بهشت هم داری؟ بعد پدرم روکرد به او و حدیثی از پیامبر(ص) نقل کرد: که روز قیامت فردی را می‌آورند که اعمال خیر فراوانی به اندازه کوه تهامه (یکی از مرتفع‌ترین و بزرگترین کوههای شبه جزیره) دارد اما خدای متعال امرمی‌کند که او را به جهنم ببرند. سوال کردند که یا رسول‌الله(ص) نکند این شخص نماز نمی‌خوانده؟ فرمودند: خیر! عرض کردند روزه نمی‌گرفته؟ فرمودند: خیر! روزه می‌گرفته و اهل نمازشب هم بوده، پرسیدند یا رسول‌الله(ص) پس علت چه بوده؟ فرمودند وقتی دنیا به او رو می‌کرد سراسیمه خیز برمی‌داشت و برای رسیدن به دنیا مرتکب حرام هم می‌شد. گاهی در برهه‌ای از زندگی امتحانات عجیبی از طرف خدای متعال برای انسان پیش می‌آید که یکی همین پست و مسئولیت‌ها و ورود به دنیای سیاست است که به راستی سخت است. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند:«الْوِلَايَاتُ، مَضَامِيرُ‌الرِّجَال.» پست‌ها و مسئولیت‌ها محل آزمایش و امتحان و تمرین رجال و شخصیت‌هاست. پس افرادی که برای رسیدن به پست و مقام دست به توهین و تخریب دیگران می‌زنند  و برای رسیدن به دنیا، با دروغ گفتن رقیب هراسی می‌کنند اگر به اندازه کوه تهامه هم کار خیر داشته باشند روز قیامت آنها را به جهنم می‌برند. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق بدهد که با اعمال و نیت و اعتقاد پاک زندگی کنیم و با تقوی باشیم که اگر چنین شد با اعمال کم هم اهل نجاتیم و بدون تقوی و بدون ترس از خدا و بدون دوری از محرمات و گناهان، با اعمال زیاد هم ما را روانه  جهنم می‌کنند.

 

 

 

خواندن 139 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.