خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 99/12/22

یکشنبه, 24 اسفند 1399 ساعت 09:07
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ22/12/99

 «اتقوالله عبادالله»

 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ » توبه 119

 

ای اهل ایمان و ای زنان و مردان مومن! از خداوند پروا کنید وتقوای الهی پیشه خود سازید و با راستان و راستگویان باشید. خداوند متعال در این آیه مبارکه دوچیز را از مومنان طلب فرموده، اول این که تقوا داشته باشند و برای خدا و دستوراتش احترام قائل باشند و به واجبات عمل کنند و از محرمات بپرهیزند، بدین معنی که دستورات دین را جدی بگیرند و با عمل به آنها ایمان خود را چنان قوی نمایند  که در زمان وقوع وسوسه‌ها  آلوده نشوند. دوم این که در زندگی با صادقین باشند.

 

عده‌ای صادقین را راستگویان معنا کرده‌اند درصورتی که بنظر می‌رسد که صادق به کسی گفته می‌شود که نه تنها در بُعد سخن و زبان بلکه در همه ابعاد وجودی‌اش اعم از دل و نیت وعمل صداقت دارد.

 

مولایمان امیرالمومنین (ع) در آن 25 سالی که از خلافت محروم شدند، برای اینکه حق به دست فراموشی سپرده نشود گاهی حق و حقیقت را بازگو می‌کردند که در غدیر چه گذشت و پیامبر عزیز در مورد ایشان در مسئله وصایت بارها چه فرمودند؟ از جمله آن مطالب این‌که روزی در جمع اصحاب فرمودند: شما را به خدا قسم می‌دهم که به راستی بگویید زمانی که آیه 119 سوره مبارکه توبه نازل شد سلمان چه سوالی از پیامبر(ص) پرسید و ایشان چه جوابی دادند؟ سوال سلمان این بود که یا رسول الله(ص) این راستگویان و صادقین چه کسانی هستند، آیا  همه مومنان راستگو هستند یا فرد و یا افراد خاصی مورد نظر هستند؟ حضرت فرمودند: کلمه «مومنان» شامل همه افراد با ایمان می‌شود  و بعد به مولاعلی(ع) اشاره کردند و فرمودند اما منظور از صادقین، علی است. روایات فراوانی از شیعه و اهل سنت وجود دارد که « وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ » «با صادقین باشید» منظور وجود شریف پیامبر عزیزمان(ص) و اهل بیت ایشان(ع) هستند. بنابراین اگر بخواهیم به گونه‌ای واقعی در زندگی اهل تقوا باشیم و این بار تقوا که حساس و شکننده هم هست را به مقصد برسانیم باید از پشتوانه و ابزار معیت و ارتباط با پیامبر رحمت(ص) و اهل بیت(ع) استفاده کنیم و هرگز این ارتباط را در سراسر زندگی قطع نکنیم. اگر می‌توانیم باید معیت فیزیکی هم برقرار کنیم تا در زمان حیات یا بعد از آن با زیارت مرقد منورشان در جوار و زیر سایه‌شان باشیم. اگر این ارتباط قلبی و معنوی و روحانی قطع شود بسیار بعید به نظر می‌رسد که بار ما به سر منزل مقصود برسد. مرحوم شهریار چنین تعبیر کرده که:

 

بار ما شیشه تقوا و سفر دور و دراز     *     گر سلامت بتوان بار به منزل بردن

 

آیا این سفر دور و دراز و پرفراز و نشیب و پر از خطر لغزش که از اول سن تکلیف تا آخر حیات دنیوی ادامه دارد را می‌شود با این بار شیشه تقوا و بدون ارتباط با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به مقصد رساند؟ خیلی بعید و شاید نزدیک به محال است. لذا این ارتباط باید با جدیت و در طول زندگی‌مان برقرار باشد.  برای ایجاد و تداوم این ارتباط هم باید از سخنان و احادیث و تاریخ و سیره و کتاب‌هایی که از آنها به یادگار مانده، مانند نهج البلاغه وصحیفه سجادیه استفاده مستمر داشته باشیم.  برگزاری اعیاد و برقراری و شرکت در مجالس تولد و وفات آن بزرگواران و مداحی و روضه و سفره و نذر، بسیار ضروری است. اکنون به نیمه شعبان نزدیک می‌شویم و  شما با آن غیرت دینی و به تعبیر مقام معظم رهبری با حکم آتش به اختیار، این پیوند قلبی که بسیار هم به آن محتاجیم را با ابراز ارادت  فردی و گروهی نشان خواهید داد چون توصیه خدای متعال است.  

 

بعضی از بزرگان برای حفظ این پیوند، دعاها و زیارات  مربوطه را جدی می‌گرفتند. ما هم تا می‌توانیم باید  از دور و نزدیک زائر باشیم تا این پیوندها قطع نشود،  خصوصا زیارت عاشورا که مرحوم آقاسید علی قاضی را  بعد از مرگ در برزخ مغموم یافتند و علت پرسیدند؛ فرمودند: غمناکم از این که چرا در دنیا فقط روزی یک بار زیارت عاشورا خواندم البته ایشان زیارت عاشورا را به صورت کامل و با آن صد لعن و سلام می خواندند.

 

به هرحال هر کسی به فراخور سن و سلیقه باید با خواندن این زیارت ها و دعاها ارتباط برقرار و کم کم رنگ و بوی گل بگیرد.

 

من خارم و، به سایه گل، جا گرفته ام       *        این رنگ و بو، ز صحبت گلها گرفته‌ام

 

پروانه‌ام که سوخته‌ام، در طواف شمع         *       شمعم،ز اشک دیده خود، پا گرفته‌ام

 

بعضی از بزرگان برای تجدید این ارتباط، بعضی از اشعار را در مورد اهل بیت(ع) زمزمه می‌کردند و با آن انس داشتند مانند این دوبیتی که مرحوم آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی با آن انس داشته:  

 

     زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی     *         کمک ز غیر تو ننگ است یا علی مددی

 

     گشاد کار دو عالم به یک اشاره توست    *           به کار ما چه درنگ است یا علی مددی

 

خوشا به حال مداحان عزیز که دستشان پر از اشعار نغز در مورد اهل بیت(ع) است اینها را زمزمه کنیم تا ارتباط قطع نشود وگرنه ضرر خواهیم کرد. امیدواریم خدای متعال توفیق زیارت، انس و ارتباط با پیامبر رحمت(ص) واهل بیت(ع) در دنیا و شفاعت آن بزرگواران در آخرت را به همه ما عنایت فرماید.  ان شالله

 

خواندن 151 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 24 اسفند 1399 ساعت 09:08

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.