خلاصه خطبه نماز جمعه مورخ 99.11.17

یکشنبه, 19 بهمن 1399 ساعت 08:56
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

برگرفته از خطبه اول نماز جمعه جهرم مورخ 17/11/99

 

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدً*  يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ» احزاب 71-70

 

مقام معظم رهبری از رعایت نشدن ادب در کلام و تقوای در سخن خصوصا در فضای سایبری و مجازی ابراز ناراحتی کردند و از تمام کسانی که تریبونی در اختیاردارند خواستند که این مسئله را گوشزد کنند.

 

خدای متعال در خطاب خود به مومنان یعنی من و شما و همه آحاد جامعه اسلامی خواسته‌اند که اهل تقوا باشیم و همه جا خداوند متعال را حاضر و ناظر بدانیم و حریم‌ها را خصوصا حریم خداوندی را نگه داریم و در یک کلام وظیفه اخلاقی و شرعی خودمان را انجام دهیم هرچه که باشد.

 

دریک توصیه کلی می‌فرمایند که اهل «قول سدید» باشید. در قرآن کریم ده نوع قول آورده شده مانند: قول معروف، قول حسن، قول احسن، قول بلیغ، قول کریم، قول سدید، قول شیطان رجیم، قول من رب الرحیم..... که نشانه اهمیت مسئله بیان و سخن و زبان است. در اهمیت این نعمت که جزو اولین نعمت‌های الهی و ظرفیتی بزرگ برای رشد و تعالی ما انسانهاست همان بس که می‌فرماید:  «الرَّحْمَنُ* عَلَّمَ الْقُرْآنَ* خَلَقَ الْإِنسَانَ* عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» البته به همان اندازه که بزرگ و با اهمیت است بسیار هم پر مخاطره است. بزرگان اخلاق فرموده‌اند که متجاوز از 30 گناه کبیره  با همین زبان انجام می گیرد که با هیچ عضوی از اعضای بدن این سی گناه انجام نمی‌گیرد. امام سجاد (ع) می‌فرمایند زبان، هر روز صبح از اعضا و جوارح بدن احوالپرسی می‌کند که «کیف اصبحتم» وهمه می‌گویند «بخیر ان ترکتنا........ انما نثاب بک و نعاقب بک »» یعنی اگر تو بگذاری ما حالمان خوب است. تو اگر کار خوبی انجام دهی ثواب و جایزه‌ای به ما می‌رسد و اگر گناهی انجام دهی کتکش را ما می‌خوریم.

 

 این کلمه «سدید» از «سد» یعنی نفوذناپذیر گرفته شده و قول سدید یعنی سخن محکم با پشتوانه منطقی  و با ساختاری حساب شده از موادی که خدایی باشد که  کسی نتواند در آن نفوذ بکند. سخن سدید یعنی سخن تاب و تمام و بی عیب که کسی نتواند از آن عیبی بگیرد و از آن سواستفاده بکند. سخن سدید سخنی است که برای خدا باشد و هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی داشته باشد. متاسفانه اکنون توهین، تهمت، افترا، غیبت، هتاکی تخریب شخصیت‌ها خصوصا در فضای مجازی زیاد شده که همگی قول غیرسدید و خلاف تقواست. انسان  باتقوا وقتی که می‌خواهد سخنی بگوید یا سخن دیگران را نقل کند ویا در فضای مجازی پیام و مطلبی را برای دیگران بفرستد، باید دقت کند که آیا این حرف، درست و کارشناسی شده هست یا نه؟ چرا که بالاخره یک روزی باید بابت تک تک حرف‌هایمان جواب پس دهیم. «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا » و در آن روز از اعضا و جوارح ما می‌پرسند «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ».

 

خداوند متعال فرموده‌اند اگراهل تقوا و قول سدید باشید دو کار مهم برای شما انجام می‌دهم. « يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ». اول این که کارهایتان را در دنیا اصلاح می‌کنم - و چه چیزی بالاتر ازاین - و دوم هم این که در این معامله، شما را مورد مغفرت خود قرار می‌دهم. همه ما کم و بیش غرق گناهیم و گاهی بی‌اختیار به سمت گناه کشانده می‌شویم مانند همین روابط مالی که ما با بانکهای آلوده به ربا داریم که به مرحوم آیة‌الله‌العظمی سیدعلی‌اکبرآیه‌اللهی گفتند شما دوبار نماز خواندید و خداوند فورا باران فرستاد، الان هم زحمتش را بکشید که فرمودند نخیر! یک شعبه بانک به جهرم آمده و پای ربا باز شده و دیگر دعا مستجاب نمی‌شود. گرچه نظام مقدس جمهوری اسلامی موفقیت های فراوانی به ارمغان آورده اما این هم از جمله عیب‌های ماست که بعد از 42 سال هنوز نتوانستیم مشکل بانک‌هایمان را حل بکنیم. به هرحال خدای متعال فرموده که آن چیزهایی که حق‌الناس نیستند و سروکارتان با من است و حرف مرا گوش ندادید و اعلام جنگ با من کردید می‌بخشم. یک وقت فکر نکنیم چهاررکعت نماز خواندیم و روزه گرفتیم دیگر کارمان درست است! نخیر، در روایات آمده که اگر در دنیا به اندازه هفتاد پیغمبر کار خوب کرده باشید باز در قیامت محتاج لطف خدا هستید.

 

بزرگان دین در رابطه با قول سدید چنین گفته‌اند که در بیانات خود اهل فحش و ناسزا نباشید وحتی به کوه و دشت و روزگار و دشمن و شیطان هم فحش ندهید تا چه رسد به آدم ها! در حرف‌های مؤمن هرگز نباید غیبت و تهمت باشد تا باعث  اختلاف و جدایی و شادی دشمن شود و دل خانواده شهدا و مومنین و انقلابیون و مردم عزیز کشورمان خالی شود و ثمره‌اش نومیدی خودی‌ها و امیدواری دشمنان باشد. پس باید خیلی مواظب  حرف‌ها و پیام‌ها خصوصا در فضای مجازی باشیم.

 

امیدواریم خداوند متعال به بنده و همه شما خواهران و برادران توفیق تقوای الهی و بیان و قول سدید عنایت کند و آن وعده الهی که مشکلات‌مان را حل کند و گناهانمان را ببخشد شامل حال همه ما باشد.

 

خواندن 163 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.