آیت الله العظمی سیّد عبدالمحمّد موسوی آیت اللهی

 

آیت الله العظمی سیّد عبدالمحمد موسوی آیت اللهی، فرزند آیت الله العظمی سیّد عبدالحسین نجفی لاری ، متولد 1263ش(1303ق) نجف اشرف. دارای تحصیلات عالی حوزوی تا درجه اجتهاد.

تحصیلات ایشان به طور عمده در نزد پدر بزرگوارشان در لار صورت گرفته و سپس در نجف اشرف از محضر آیات عظام ملا محمد کاظم خراسانی ((معروف به آخوند خراسانی )) و سید محمد کاظم طباطبایی یزدی استفاده نموده است. چنانچه پیداست، هر سه بزرگوار اجتهاد ایشان را تصدیق کرده اند. بعد از تحصیلات نجف به لار عزیمت نموده و متعاقب والد خود روانه جهرم می گردد.

آیت الله العظمی سید عبدالمحمد موسوی، پس از فوت پدرش ، در جهرم اقامه جماعت و جمعه و تدریس را به عهده گرفته ولی بعد عده ای از مردم لار از ایشان می خواهند که به لار بروند و جای خالی پدر را پر کنند و بالاخره به لار می روند. وی پس از فوت پدرشان به عنوان مرجع تقلید، مرجعیّت مردم منطقه را به عهده می گیرند. در سال 1308 شمسی، بر اثر مخالفت با رضا خان و صدور بعضی فتاوا از ایشان، معظم‌له را در لار دستگیر و به شیراز تبعید کردند و بعد تا پایان عمر، در آنجا به صورت عزلت و انزوا و خانه نشینی به سر بردند.

از جمله شاگردان برجسته‌ی ایشان، برادران گرامیشان مرحومان حضرتین آیتین سیّد علی اکبر آیت اللهی و سیّد علی اصغر موسوی رکنی بوده‌اند و به یقین، فرزندان ایشان که همگی روحانی بوده‌اند از ایشان بهره‌مندی‌هایی داشته‌اند.

نامبرده، سرانجام در تاریخ 8/8/1352 شمسی(1393ق) در شیراز به جوار رحمت الهی پیوسته و بعد از اقامه‌ی نماز بر پیکر پاکش، توسط آیت الله العظمی شیخ بهاء الدین محلّاتی شیرازی، به جهرم انتقال و بعد از تشییع در جهرم، در مقبره‌ی آقا مدفون گردیدند.

اثر

حاشیه بر رساله‌ی شریفه‌ی "ذخیرة العباد لیوم المعاد"، جلد اول که به صورت سؤال و جواب است و پاورقی آن مطابق، با فتوای آیت الله العظمی سیّد عبدالمحمد موسوی آیت اللهی می باشد. یک نمونه از این کتاب که موجود می باشد، بدون ذکر سال چاپ، دفعات چاپ را دو مرتبه دانسته، که یک مرتبه از دفعات چاپ آن، سال 1326 شمسی بوده است.

 

برخی آثار چاپ نشده‌ای که از ایشان به یادگار مانده است

 

1. "حاشیه بر کتاب وافی و شرح لغات مشکله‌ی آن" اثر ملامحسن فیض کاشانی.

2. "حاشیه بر تفسیر صافی" اثر ملامحسن فیض کاشانی.

3. "حاشیه و شرح بر خلاصه الحساب شیخ بهایی"، این کتاب یکی از کتب معتبر در علم ریاضی قدیم بوده است.

4. "شرح استدلالی بر عروة الوثقی".

5. "حاشیه بر خلاصه‌ی علامه در رجال" اثر علامه حلّی.

6. "حاشیه بر رسائل مرحوم شیخ انصاری".

7. "حاشیه بر کتب ادبیّه مغنی، سیوطی، شرح نظام و ...".

8. "شرح بر دیوان شیخ کاظم اُزری".

9. "شرح استدلالی بر قسمتی از شرح لمعه".

قابل ذکر است که آیت الله کریمی جهرمی، مجموعه‌ای درباره‌ی شخصیت ایشان نگاشته‌اند که امیدواریم به زیور طبع آراسته گردد.