طبق سنت حسنه رایج در حوزه‌های علمیّه، معظم‌له از همان ابتدای تحصیل، به امر تدریس نیز همّت می گمارد به خصوص در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، چنانچه معروف است جلسات تدریس آیت الله شب زنده‌دار، یکی از پر رونق‌ترین حوزه‌های تدریس چه در فقه و چه در اصول بوده است.

بیان شیوا و گویا و دقت نظر و ژرف‌نگری، و بالاتر، اخلاص و معنویت این استاد عالیقدر موجب گشته که درس تفسیر و درس اخلاق ایشان که در سال‌های اخیر در منزل خود افاضه می فرمایند زبانزد خاص و عام باشد.

معظم‌له نه تنها در فقه و اصول متبحّرند، بلکه در سایر علوم اسلامی نیز دارای اطلاعات وسیعی هستند. حتی به گفته‌ی بسیاری از فضلا، در علم تفسیر، صاحب رأی و نظر هستند و گویا بر بعضی از تفاسیر از جمله، بر تفسیر شریف مجمع البیان، حاشیه نوشته‌اند. البته در حاشیه‌ی برخی از صفحات تفسیر کبیر فخر رازی که در منزل آیت الله حق‌شناس موجود است، دستخط ایشان، که نظر فخر رازی را نقد نموده‌اند دیده می شود که با دستور آیت الله حق‌شناس، نقّادی، یادداشت شده است.

وی عارفی است که به برکت تقوی الهی و معرفت حقیقی و تربیت نفسانی و ریاضت شرعی ، خدایش ، حالت معنویتی خاص به وی عطا فرموده چنانچه آیت الله حق شناس درطی بحثی فرموده اند، در جهرم ما هم ، کسانی هستند که این حالت را دارند و وقتی خصوصی از ایشان سؤال گردیده که منظورتان کیست فرموده بودند : جناب آقای شب زنده دار .

ایشان با حمایت های دوستان و علما ، به خصوص آیت الله حق شناش کتابخوانه عمومی اسلامی به سال هزاروسیصد و چهل و چهار را تأسیس نمود. محل کتابخوانه در ساختمان مخصوص در جنب امامزاده ابراهیم(ع) جهرم در کوی سنان محل اقامه جماعت ایشان بوده است .

از ویژگی این عالم بزرگوار ، آن که اهل خطابه و منبر می باشند و سالیان متمادی قبل از انقلاب هر ساله دو ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و مواقع دیگر در جهرم به منبر می رفتند و افاضه می فرمودند .اما بعد از انقلاب قریب بیست سال به جهرم تشریف فرما نشدند تا این که سالهای اخیر به تناسب‌هایی چندین بار شهرمان را به قدوم خویش، مزین می فرمایند و به مانند قبل مردم از برکات وجودی ایشان بهره می گیرند. در یکی از همین سفرها سوره‌ی مبارکه ی حمد را تفسیر فرمودند که به صورت لوح فشرده نشر گردیده است.

ایشان داماد آیت الله شیخ غلامحسین شرعی دارابی می باشند، قابل ذکر است که فرزند ارشد ایشان آیت الله محمّد مهدی شب زنده‌دار نیز دارای تحصیلات عالی حوزوی تا درجه‌ی اجتهاد هستند و مدتی رئیس و مدرس حوزه‌ی علمیّه‌ی پاکستان بوده‌اند و اکنون آن بزرگوار ساکن قم و مدرس دروس خارج حوزه‌ی علمیّه ی قم و از نخبگان اعضای جامعه ی مدرسین این حوزه می باشند. خداوند وجود هر دو بزرگوار را به سلامت بدارد.

آثار آیت الله شیخ حسین شب زنده‌دار جهرمی

1. سلسله درس‌های اخلاق ایشان، که در اوائل انقلاب توسط سازمان تبلیغات اسلامی قم به چاپ رسیده است.

2. سلسله مقالاتی به نام "بحث‌های غیبی قرآن" در مجله‌ی وزین مکتب اسلام قم بعضی از موضوعات بین سال های 44-1339، که در اختیار داریم عبارتند از:اخبارهای غیبی قرآن، آوردن مانند قرآن ممکن نیست، بالاخره صفحه‌ی زمین به دست مردم صالح می افتد، زنده شدن مردگان از نظر قرآن و علم امروز در چند مقاله، آینده‌ی دنیا در چند مقاله، قرآن از فتح ایران و روم خبر می دهد، منکرین معاد جسمانی چه می گویند و .... .

3. مقاله‌ای در چهارمین نشریه‌ی سالانه‌ی مکتب تشیّع به سال 1341.

4. سلسله مقالاتی در مجله‌ی معارف جعفری قم.

5. مقالاتی در مجله‌ی کتابخانه‌ی مسجد اعظم قم.

6. مقاله‌ای به نسبت مفصل، با نام "خاطره‌هایی از ثمرات درختی پر بار"، درباره‌ی آیت الله العظمی سیّد عبدالحسین نجفی لاری جهرمی، در کتاب مجموعه مقالات کنگره‌ی بزرگداشت آیت الله العظمی نجفی لاری به سال 1376، انتشارات معارف اسلامی قم توسط کنگره‌ی بزرگداشت.

7. گذشته از آنچه ذکر شد آن بزرگوار یادداشت‌های بسیار ارزشمندی، به خصوص در زمینه‌ی اخلاق و تفسیر و حواشی بر کتاب های مختلف دارند که به جهاتی از جمله روحیّه ی تواضع بالا اجازه‌ی چاپ آن را نمی دهند. این نکته نیز گفتنی است که آن عالم قدرشناس خاطره‌هایی از استاد عالیقدرش، آیت الله حق‌شناس در دفتری یادداشت فرموده‌اند که قسمتی از آن نوشته‌ها در کتاب "اسوه‌ی صالحان"، اثر آیت الله کریمی جهرمی مشاهده می کنیم و اکنون آن دفتر، در اختیار ابوی محترم است امید داریم تعوفیق یار گردد و بقیه‌ی نوشته‌های دفتر، به همراه برخی از بحث‌های تفسیری سال 50-1349 چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

8. سلسله بحث‌های تفسیر قرآن پیرامون معاد که ان‌شاءالله چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

9. لوح‌های فشرده دروس حوزوی ایشان که توسط مؤسسه‌ی گنجینه‌ی معرفت قم منتشر گردیده است.